Gibraltar + F1 in Jerez - Reisverslag uit Puerto Real, Spanje van puertorealstage - WaarBenJij.nu Gibraltar + F1 in Jerez - Reisverslag uit Puerto Real, Spanje van puertorealstage - WaarBenJij.nu

Gibraltar + F1 in Jerez

08 Februari 2013 | Spanje, Puerto Real

Woensdag 30 Januari,
We zijn vandaag weer verder gegaan met de Citroen van Michelle en Gerard, want deze moest klaar gemaakt worden om te verkopen. Aangezien er weer 2 mensen gebeld hadden die van heel ver weg wilden komen kijken. 1 gast kwam uit omgeving Almeria, dat is zeg maar 5 uur rijden van af hier. De roetfilter moest gereinigd worden want die zaten helemaal dicht. We hebben deze er afgehaald en naar Angel gebracht in Puerto Real, dat is de autogarage van Michelle en Gerard. We konden de roetfilter de volgende dag weer ophalen. Daarna zijn we bij Gerard en Michelle blijven eten.

Donderdag 31 Januari,
Na een stress volle werkdag zijn we naar de garage gereden om de roetfilter op te halen. Angel was nog bezig met het schoonspoelen en uitstampen van het roet. We zijn meteen door gegaan naar de boer in Chiclana waar de auto stond. Om de roetfilter weer te monteren. De auto was nog niet goed want er kwam nog geen lucht door de pijp. Wat een baal moment zeg! Daarna in het donker alles er weer afgehaald. De auto gestart en bij de pijp gevoeld wat hij deed zonder roetfilter. Dat was bijna net zo veel, dus ook de katalysator er onder uit gehaald. De auto opnieuw gestart, met een hoop herrie maar het klonk al beter. We hebben de katalysator en roetfilter allebei nogmaals naar Angel gebracht. Die zou uit de roetfilter een deel uitkappen en de katalysator schoonmaken. ’S avonds zijn we naar de kroeg gegaan want daar hadden we afgesproken met de 2 Nederlandse jongens en de barman. Na een uur en een hoop gebel, hebben we nog niks van 1 van hen vernomen. We hebben dus het adres van de club waar we heen zouden gaan aan de barman van die avond gevraagd. Dit ingesteld op de TomTom en aan gereden. De club heet La Galleria en is gevestigd in Noord-Jerez. Eenmaal aangekomen bij de club bleef Marc in de auto liggen slapen. Wij zijn dus naar binnen gegaan om los te gaan crazy plaatjes. Het was een hele mooie club van binnen, het had een beetje weg van het dek van een schip. Toen we om 6 uur uit gedanced waren zijn we weer richting de auto gelopen. Marc was spoorloos verdwenen. Na 1,5 uur zoeken zonder resultaat zijn we maar richting Puerto Real gereden. En daar stond Marc op de trap, die was al met de Taxi naar huis gegaan.

Vrijdag 1 Februari,
Na dat we wat gegeten hebben thuis zijn we met een zware kater naar het werk gereden. Het was Cas zijn zuivere idee om te gaan werken, hij was de enige die nog fit was. De rest zag er redelijk vercrackt uit. Aangezien we hier toch voor stage zijn moeten we natuurlijk wel onze uren maken ;) Na het werk zijn we weer meteen naar Angel gereden om de onderdelen op te halen. Vandaag zag het er veel belovend uit. We konden er weer goed door heen kijken. Dus gauw naar Chiclana gereden om de onderdelen weer te monteren. Deze keer deed hij het stukken beter!!! Daarna hebben we weer lekker gegeten bij Michelle en Gerard! We hebben onze avond gevuld bij hun want na het eten zijn we tot 12 uur blijven buurten.

Zaterdag 2 Februari,
Vandaag vroeg opgestaan! We hebben vandaag onze dag naar Gibraltar gepland, een stukje Engeland in Spanje. De vader en het broertje van Tim zouden ook komen. We hadden afgesproken om ergens voor de grens van Gibraltar bij de Mac elkaar te meeten. Na een goei ander halfuur rijden kwamen we aan op bestemming. Eerst even ontbeten bij de Mac. Het weer was ’s morgens nog een beetje bewolkt. Daarna zijn we de grens overgegaan naar Gibraltar, gelukkig mocht iedereen naar binnen. We werden al vrij vlug door een oude man achter een balie aangesproken, of dat we een tourrit wilden. Hij vertelde ons dat de kabellift niet werkt. Dit klonk als oorsmeer in de oren. Peter (de vader van Tim) is al 5x in Gibraltar geweest en heeft alles dus wel al gezien. Hij heeft het zo kunnen regelen, dat hij geen ticket hoefde betalen en dan mocht hij als gids mee. Die korting heeft hij weer verdeeld over ons die gulle man. Er stond een busje voor ons klaar waar zijn collega gids in zat. Hij bracht ons naar de mooiste plekjes van Gibraltar. Voor je Gibraltar in rijd, Moet je eerst dwars over een landingsbaan heen. Helaas hebben we geen vliegtuig zien landen of vertrekken. We kregen een hoop uitleg van hem over de taal, het verkeer, de cultuur en opbouw van het land. De eerste stop was op een uitzichtpunt waar we Marokko konden zien liggen. Daarna zijn we verder gereden naar druipsteen grotten met een concertzaal er in. Na 20 minuten zijn we verder gereden naar het apenrestaurant, dit was een bak met allemaal groente die de inwoners van Gibraltar niet meer lusten en dat kwam daar terecht. Toen we uitstapten werd Tim meteen aangevlogen door een aap, die klom op zijn hoofd. Al snel volgde er een tweede aap die de andere er af wilde beuken. Tim moest zijn handen gekruist houden zodat de aap daar op klom. Zo is de aap iedereen afgegaan. Dit punt was het smalste punt van Gibraltar, je kon aan beide kanten naar de zee kijken. We vervolgden onze weg naar de grotten. Hier stonden grote kanonnen in. Je had hier een mooi overzicht over het vliegveld van Gibraltar. In totaal ligt er ongeveer 48 kilometer aan grotten in Gibraltar, heel veel dus voor een land van 7 vierkante kilometer. Na dit alles gezien te hebben, heeft onze chauffeur ons in de mainstreet afgezet. We zijn wat winkels in geweest om wat sigaretten goedkoop in te slaan. En een tijdschrift voor Gerard gehaald. Daarna op een terrasje gezeten lekker wat gegeten en gedronken en toen zijn we opgesplitst. Tim, Peter en broertje Rick richting Benalmadena en Marc, Cas en Jordi zijn nog even in Gibraltar gebleven om contact te zoeken met 3 dames die in Algeciras (een stad langs Gibraltar) zitten. Eerst hebben we nog op een terrasje gezeten, gedronken en jaaa rugby gekeken six nations. Het 6 landen toernooi rugby is weer begonnen en wat bleek Engeland - Scotland stond op het programma! Toen ondertussen Marc en Jordi het telefoon nummer van een van de dames had weten te achterhalen via facebook en whattsapp hebben we gebeld en bleken ze er pas een week te zijn. Dus een geplande stapavond konden we al niet verwachten in Algeciras, want dit zou hun eerste weekend worden. Wij na een tijdje afscheid genomen van het geweldige terras in Gibraltar en de uitgang proberen te zoeken. Als je Europa avenue en Europa road door mekaar haalt doe je er anderhalf uur langer over en heb je heel Gibraltar gezien want je blijft maar rondjes lopen. Wij met onze zeer geavanceerde mobiele telefoons Google maar geraadpleegd en naar de uitgang gevraagd. Wij uiteindelijk toch bij de uitgang gekomen, dit keer te voet over het vliegveld heen gelopen en alweer geen vliegtuig. Er schijnen per dag 7 vliegtuigen te landen/opstijgen en dat ze alleen maar vanaf Engeland komen. Het adres van de dames hebben we in de tomtom getypt en zijn richting Algeciras gereden zo’n 20 minuten rijden. We kwamen terecht in een soort van ghetto en belde aan, ze begonnen gelijk hun hele appartement te showen van 4 verdiepingen. En klagen da ze dinne dat het te klein was! Pool tafel/tjill kelder, dak terras, 4 pits gasfornuis, riant balkon, 3 slaapkamers, lochte muziek installatie en een oven waren aanwezig in het complex!! Op de bank wat gedronken en gebabbeld en toen we honger kregen zijn we richting het centrum gereden om ergens wa voeier naar binnen te werken. De menu kaart zag er maar beun uit, we zijn op de Spaanse gok naar binnen gelopen. Aan de muur hing een tapas kaart en daar waren wij wel van onder de indruk. Er stond genoeg lekkers op dus wat verschillende bordjes besteld en de boel naar binnen gebunkerd. Omdat het nog te vroeg was om de dansschoenen aan te trekken zijn we weer terug gereden naar het kasteel van de dames om daar nog even wat te drinken. De avond even snel samengevat om ons blog niet te langdradig te maken, Om 1 uur zijn we rond gaan rijden, om 5 uur waren we terug en om 7 uur gingen we slapen.

Zondag 3 Februari,
Overigens allemaal lekker uitgeslapen op de daarvoor bestemde slaapplek. Cas lag beneden op een geïmproviseerd bed, 2 banken die tegen mekaar aan waren geschoven en Marc en Jordi lagen boven op de logeer kamer te ronken. Toen iedereen wakker was had Jordi nog op z’n best wentelteefjes staan bakken voor iedereen en toen er niks meer was hebben we afscheid genomen van de dames en zijn we richting Tarifa gereden, het surfgebied van Spanje! De auto hadden we al snel ergens langs de zee op een parkeerplaats geparkeerd en zijn we richting Isla de Tarifa gelopen, het zuidelijkste zuiden puntje van Spanje! Weertje werd ook steeds mooier want op de terug weg naar de auto liepen we met onze shirts uit. Met de auto zijn we weer verder gereden langs het strand af, we kwamen uit bij een heel mooi zand gebied langs de zee genaamd ‘Ensenada’ (inham) hier hebben we ons even goed vermaakt met het rond rennen door de zand bergen heen. Toen we uitgeput waren zijn we de auto gaan zoeken en rechts omkeer gegaan naar Puerto Real met een kleine pitstop in Chiclana bij de Mac. Die avond niks meer gedaan en allemaal vroeg naar bed gegaan.

Maandag 4 Februari,
Vandaag niet veel gedaan, maar wel nuttige dingen! We hebben heel het huis van top tot teen een schoonmaakbeurt gegeven. Eerst begonnen met opruimen zodat het overal weer begaanbaar was om te lopen, daarna hebben we overal een bezem en dweil doorheen gehaald. Zo vonden we plots de telefoon van Jordi onder het bed van Cas toen we die van zijn kant hadden getrokken om daar ook te vegen. ’S avonds vroeg naar bed gegaan om de volgende dag Marc te droppen bij het vliegveld in Sevilla die weer is een weekje naar Nederland gaat.

Dinsdag 5 Februari,
Om 4 uit bed gerold en gas op die lollie naar Sevilla. Waren ruim op tijd aanwezig op het vliegveld, we hebben nog even een bakkie gedaan en Marc succes gewenst met zijn smokkel tas. Toen waren alleen Jordi en Cas nog maar over, we zijn met z’n 2e richting het centrum van Sevilla gereden, de auto geparkeerd in een gangster buurt waar allemaal sjonnies met sigaren in de mond rondliepen. Het was nog vroeg, we zagen de rolluiken van de barretjes omhoog schieten en de mensen in de koetsen ontwaken. Die dag wilden we twee dingen nog zien in Sevilla de tuinen van Santa Cruz en de kathedraal van Sevilla. Santa cruz ging om half 10 open en de kathedraal om 11 uur, dus eerst Santa cruz leek ons een logische keuze. Maar eerst moesten we nog wel 2 uur vol zien te maken. We hebben ons eerst een uur vermaakt met het rond lopen door de stad en ondertussen de zon op zien komen, de rest van Sevilla wakker zien worden en hoe iedereen de ochtend begint. Daarna zijn we een Starbucks cafe ingegaan en daar ons laatste uur vol gemaakt. Bij de kassa van Alcázares (Santa cruz) baalden we enorm dat we onze schoolpas niet bij hadden dit had ons 80% in kosten gescheeld. Binnen was het als je er van houd heel interessant en mooi, buiten vonden wij het iets spectaculairder dit kwam misschien ook meer door de grootte van de tuin. Iedere keer als we weer ergens de hoek om liepen werd het nog groter. Na een tijdje kwamen we bij de uitgang uit en zijn we naar de kathedraal gelopen. Deze werd voor onze neus opengemaakt om stipt 11 uur en zijn we met nog 50 andere wachtende naar binnen gegaan. Bij de kassa kon je niet pinnen en wat bleek wij hadden 30 cent te weinig in onze portemonnee zitten om 2 intree kaartjes te kopen. Wij uit de rij om te gaan pinnen bij een pin automaat om de hoek. Ernaast was een restaurantje waar wij het eerst nog nodig vonden om even wat eten naar binnen te werken. Half uur later toch maar een 2e poging gewaagd om de kathedraal binnen te komen, en het lukte! Zag er van binnen allemaal zeer gelikt uit, hoog en groot dat hij was! We zijn via een soort van trappenhuis naar boven gelopen en hadden daar een geweldig uitzicht over heel Sevilla heen op zo’n 40 meter hoogte. Ook hier de uitgang weer gevonden en naar de auto gelopen. Op de snelweg kwamen op het idee om is een keer niet via de tolweg terug te rijden zoals we al 10 keer gedaan hebben maar via de classic route buitenom en langs allemaal dorpjes waar we anders het bestaan niet van geweten hadden. Thuis snel weer wat eten naar binnen gewerkt en naar Michelle gereden want die had een leuke job voor ons. We zijn met z’n 3e richting een afgelegen gebied gereden waar we na 10 km door een zandpad bij een hek uitkwamen. Dit hek hadden we al snel losgehaald en konden we met de auto naar binnen rijden. We kwamen op een grote open vlakte terecht met een grote plas water in het midden. Rondom lagen allemaal hoge rotsen van zo’n 20 meter hoog. Het was een oude afgraving. We hebben de auto zo ver mogelijk schuin naar beneden gereden richting de plas zodat de mensen via de weg niet konden zien dat wij hier waren, het was natuurlijk wel allemaal een beetje ali illigali. Er lagen een heleboel losse rotsen, van klein tot groot. Het was de bedoeling dat we Michelle gingen helpen met het verzamelen van stenen, ze had zelf ook al ooit wat stenen mee genomen maar ze wilden nou voor wat grotere stenen gaan met de hulp van ons! We hebben de bank in de auto plat gegooid en 5 flinke jongens meegenomen. Maar goed dat onze auto dubbele vering heeft want hij had het wel even zwaar tillen. Daarna zijn we weer lekker terug gehobbeld. We hebben de stenen bij Michelle achter in de tuin gelegd voor haar paarden parcours. Toen zijn we daar blijven eten en daarna hebben we ze naar Engelse vrienden gebracht die een paar kilometer verderop wonen. Wij zijn meteen weer doorgereden om te tanken. Toen belde Tim dat zijn trein niet stopte bij de halte in Puerto Real. Tim was onderweg van Malaga naar Sevilla en van Sevilla naar Puerto Real. Hij is bij El Puerto de Santa Maria uitgestapt dus we hebben hem daar even opgepikt. Al onze weekend verhalen even uitgewisseld en daarna zijn we nog maar even naar de andere 2 Nederlandse jongens gegaan om te bespreken hoe laat we morgen naar Jerez gaan om de Formule 1 te kijken. We hebben om half 9 afgesproken bij de Mercadona om hun op te pikken.

Woensdag 6 Februari,
Half uur verslapen! Dus de jongens meteen opgebeld om dit even te melden en te vertellen dat ze maar naar ons moesten komen. Gauw wat eten naar binnen gewerkt en richting de auto gelopen met wat dekens, eten en drinken. 20 minuutjes rijden later zijn we aangekomen op bestemming. We hoorden de motoren al janken over het circuit achter de tribunes. Auto weg gezet en voor €10 p.p. kaartje gehaald. We hadden plaats voor de normale tribunes. Voor de hoofdtribune betaalde je €20. Achteraf hadden we dit ook graag willen zien want dan kon je ook de pitstops zien. Iets voor de volgende keer. We hebben flink wat foto’s en filmpjes geschoten en zijn na 4 uur weer richting Puerto Real gegaan. We hebben de Nederlanders afgegooid en zijn onze oude kleren aan gaan trekken. Daarna richting same place as yesterday gegaan om een knoepert van een steen mee te nemen die Cas persé bij Michelle in de tuin wou hebben liggen. Michelle geloofde niet dat die er zou komen. Na flink wat zwoegen en zweten hadden we de grote steen achter de auto liggen. We hebben taktiek bedacht om de steen centimeter voor centimeter omhoog te werken. 2 man tilt 1 kant omhoog 1 ander schuift er aan die kant een steen onder. Daarna de zelfde handeling aan de andere kant van de steen en voilá! Zo hebben we de steen zo’n 40 centimeter omhoog gekregen, de auto richting de steen gereden en toen de steen met zijn 3 om laten kantelen in de auto. De gebruikte stenen om hem omhoog te krijgen hebben we ook maar meegenomen nu we ze toch hadden liggen. Daarna nog even lekker dol gedaan op de hoge rotsen, waar Tim nog een schorpioen onder een steen vond, Cas zijn knie openhaalde en Jordi nog een brug van stenen op het water heeft gebouwd naar het midden van de plas. Toen het zonnetje ging zakken zijn we richting Michelle en Gerard gegaan om de steen op spion achtige wijze bij hun in de tuin met de paarden en ezels te droppen. Dit was gelukt want ze hebben ons niet gezien. We hebben de auto strak met de achterkant tegen het hek aangezet en hebben de steen eruit gerold. De ezels kwamen ons al snel suppoosten, we hebben er een mooi torentje van gebouwd en zijn daarna met de ezels en ons torentje op de foto gegaan. Sneaky weg gereden en thuis begonnen met koken. Even wat uitgerust en gegeten, toen zijn we nog even naar de Nederlanders gegaan om afscheid te nemen want die vertrekken de volgende dag naar Nederland.

Donderdag 7 Februari,
Vandaag weer hard gewerkt! Verschil moet er zijn, de 1 houd vakantie in Nederland de andere hard aan het werk in Spanje. Na het werk zat Michelle al bij ons op de trap te wachtten om ons wat spaans te leren. We hebben weer het spel gedaan, met een extra moeilijkheidsgraadje deze keer. We hebben de moeilijkere ronden gepakt en moesten van Nederlands naar Spaans vertalen. Na de Spaanse les zijn we naar de kapper gegaan in El Puerto de Santa Maria. Jordi en Tim moesten geknipt worden. Ze zien er weer muy bién uit. Op de terugweg zijn we nog even naar het strand van dit dorpje geweest, we hebben hier de zon zien zakken in de zee. HEEL MOOI!

Disfruta el lectura y hasta pronto

• 08 Februari 2013 - 14:43

Ria:

Wat een lang verhaal zeg! Dat ben ik niet gewend van Cas. Ik vind wel dat jullie over een aantal dingen heel gedetailleerd vertellen maar over andere weer heel kort. Krijg ik dat nog een keer te horen?
    Jullie zien wel mooie dingen daar! Geweldig als je dat leest. En nu carnavallen!?

• 08 Februari 2013 - 15:09

Miek:

Geweldige beschrijvingen weer: vooral die gelikte kathedraal had ik nog nooit van gehoord:) en ali illigali is ook grappig, gelukkig heeft de auto het gehouden en zijn jullie niet gesnapt:)
    Groetjes vanuit Uden - met hagel en kou

• 08 Februari 2013 - 21:29

Tante Let.:

Hallo Cas en de rest.
    Ik geniet weer iedere keer van jullie verhalen. Wat zou ik er ook graag bij zijn. Beseffen jullie wel dat het hier sneeuwt en koud is en wat een bevoorrechte positie dat jullie hebben. Wat leuk dat jullie er nu zo af en toe een spaans woord tussen door gooien knap hoor. Wel zorgen dat jullie het bijhouden. Nu genieten jullie nog maar van deze laatste 4 weken en voor iedereen de groetjes.
    Tante Let.

• 08 Februari 2013 - 22:42

Ine:

Mijn avond alleen is weer een stuk gevuld met het lezen van julllie belevenissen en skypen met de Spanjegangers! Als ik jullie verhalen lees denk ik wel, wat zal het weer saai worden voor jullie in Nederland straks. Heb jullie filmpje van de steen inladen net gezien, wat een teamwork!! Als jullie maar willen verzetten jullie zelf bergen!! Ik vind het geweldig wat jullie daar samen doen! groetjes van mij en ik wens jullie een hele fijne carnaval in spanje

• 18 Februari 2013 - 10:15

Monique:

He Jongens,
    Lekker weer wat cultuur gesnoven. Jullie hebben straks hele mooie herinneringen. Ik geloof wel dat de stage er een beetje bij in schiet, ben benieuwd wat ze straks op school zeggen. Geniet er nog maar even van, want in Nederland zullen jullie weer aan de bak moeten.
    Groetjes Monique.

• 19 Februari 2013 - 14:31

Anita:

Hey chicos,

Weer erg genoten van jullie verhalen. Prachtig hoe jullie alles beschrijven en wat jullie daar allemaal ondernemen. Ik vraag me wel af of jullie ook nog ooit werken? Het lijkt alsof jullie alleen maar vakantie en feest vieren:-):-)! Geniet er nog van, want als jullie hier straks weer terug zijn op school, zullen jullie weer hard moeten studeren ;-)! Groetjes Anita (en ook van de andere dames van de receptie)